Pages

Sunday, August 07, 2011

::syukur ber"Ramadhan" di Malaysia::

Salam ramadhan..korang ada perasan x berita kat tv sekarang tunjuk pasal musibah yang berlaku di luar negara?.mungkin ada yang perasan, and mungkin gak korang terlepas pandang..ni citer pasal luar negara la ni..

sekarang Somalia dilanda kemarau teruk. kalo tgk berita tu, rakyat Somalia ada yang dah sampai kurus tinggal tulang..jelas nampak tulang rusuk..kesian betul aku tengok..yang anak-anak kecik pulak memang tak cukup zat..sumber makanan tak mencukupi. tanah dah jadi kering kontang ibarat padang jarak padang takukur.. sehinggakan ada yang mati kelaparan..

sekarang jugak, kita di Malaysia lain citernya. makanan dah berlebih2. tak habis makan, terus campak dalam tong sampah. masa beli langsung tak terfikir membazir. anak2 orang Malaysia ada yang sampai tahap Obes walaupun baru berumur setahun. badan orang M'sia tercinta ni langsung x nampak tulang. yang nampak lemak2..rakyat kita bukan mati kelaparan, tp mati terlebih makan. tp tu bukan semua orang M'sia la..segelintir cuma..

Jelas kan, kenapa kita perlu bersyukur atas nikmat Allah?!..dalam berpuasa ni, sama2 kita didik diri kita agar berbelanja ikut iman, bukan ikut nafsu. Berbazar boleh, tp jangan sampai makanan yang kita beli melaknat kita sebab membazir dan buang begitu sahaja...

info dari encik wiki: Somalia lies in the eastern-most part of Africa. It is bordered by Djibouti to the northwest, Kenya to the southwest, the Gulf of Aden withYemen to the north, the Indian Ocean to the east, and Ethiopia to the west. It has the longest coastline on the continent,[13] and its terrain consists mainly of plateausplains and highlands.[2] Hot conditions prevail year-round, along with periodic monsoon winds and irregular rainfall.[14]


 

sumber foto:  http://www.harunyahya.com/malaysian/buku/kebangkitanislam/kebangkitanislam12.php

0 komen:

Post a Comment