Pages

Monday, August 08, 2011

::zakat fitrah @ wang zakat::

satu Malaya gempar dengan berita serbuan ke atas gereja 2-3 hari ni..hmmm, menarik...maksud aku, bukan berita ni menarik..tp menariknya, berlaku pada bulan Ramadhan..yang ditangkap dalam serbuan tu saudara seagama kita..sedih sangat sebenarnya bila baca berita tu..

lebih menarik, isu ni dikaitkan dengan masalah kewangan...ya..masalah kewangan..sbb rata2 yang terpengaruh dengan dakyah tu adalah dari kalangan mereka yang menghadapi kesempitan hidup/ masalah kewangan..itu yang diluahkan oleh mereka yang ditangkap..

menarik jugak, bila ramai para blogger/ penulis bebas mengaitkan isu ni dengan institusi zakat di M'sia. masing2 persoalkan kemana perginya wang zakat yang duk gebang berjuta2 collection setiap tahun. jugak dipersoalkan ketelusan institusi zakat menguruskan wang2 tersebut sehinggakan masih ada asnaf zakat yang terabai..hmmm, menarik untuk dilanjutkan perkembangannya...nah, sekarang pelbagai persoalan timbul..adakah wang zakat diagihkan dengan cara yang betul?adakah wang zakat diberikan kepada asnaf kroni?adakah institusi zakat tak wat keje?mana perginya pegawai2 agama (zakat) yang lantang berceramah menghilang apabila ada muallaf yang keciciran (barangkali) dalam menerima bantuan?.

sedih sangat2 bila institusi agama dilabelkan sebegitu..so, harapnya mereka yang bertanggungjawab tampil memberi penjelasan..jawapan biar telus, bernas, berasas, dan yang penting, usah tuding jari pada orang lain..ada baiknya, semua institusi Islam duduk semeja berbincang dan terus bertindak sebelum makin ramai Muslimin dan Muslimat lari ke kepercayaan lain.. kita tiada masa..gunakan method dakwah yang paling berkesan..campakkan kerenah birokrasi dalam dakwah...

ps: zakat fitrah kena bayar dalam tempoh sepanjang Ramadhan-sehinggalah- sebelum solat sunat Eidulfitri..zakat harta pun kena bayar..(kalau cukup syarat)...sekali setahun je..x banyak...2.5% dari harta je...



neobalancarpus::peringatan ni untuk diri ini juga...dan segala tulisan ni sekadar meluahkan apa yang terbuku..tak perlu bukti untuk itu..




1 comment:

  1. jika ada kekhilafan dalam institusi berkenaan maka amatlah penting untuk diperbetulkan.. tak gitu

    ReplyDelete