Pages

Friday, September 23, 2011

::kes langgar lori rosak::

banyak betul kes kemalangan yang melibatkan lori atau kenderaan rosak yang diletakkan di laluan kecemasan. biasanya kes2 camni melibatkan penunggang motorsikal. bila tgk kes2 camni di ondscene , terfikir jugak, apa puncanya sampaikan berpuluh, malah beratus mungkin kes2 hampir sama berlaku?

apa inisiatif pihak berwajib dan pengguna?

pada saya, antara perkara2 yang kena ambik kisah :

1- pihak lebuhraya/ jalanraya- kena buat pemantauan sepanjang masa. kalo x silap, pihak lebuhraya memang ada kenderaan tunda dan hilux utk kegunaan kecemasan. so, gunakan ini untuk pantau tiap2 masa kot2 la ada kenderaan yang tersadai rosak di laluan kecemasan. kalo x sempat nak alihkan pun, paling tidak kawal lalulintas. Ce tengok, kebanyakan kes berlaku lori dah tersadai lebih sejam. 

2- pemilik/pemandu lori atau kenderaan yang rosak di laluan kecemasan - sepatutnya kena letak kon rasanya. tak pun letak tanda kecemasan yang 3 segi tu.. semua pemandu wat camtu ke agaknya kalo rosak tepi jalan?!

3- pemandu/penunggang/pengguna lain- kena sentiasa peka dengan apa yang ada depan mata. mungkin kalo kita perati betul2, kita akan perasan samada kenderaan di laluan kecemasan tu berhenti atau tak. mungkin kalo peka, sempat la nak ngelak.

harap2 perkara yang sama takkan berulang...

psss: pi jenguk di ondscene.my....

2 comments: