Pages

Thursday, September 15, 2011

::ingat pesan papa::

Setiap manusia diberi satu keistimewaan oleh Allah swt untuk menyimpan atau mengingat sesuatu perkara di dalam memori. Samada perkara tersebut besar atau kecil, kotak memori kita mampu untuk menyimpannya untuk satu-satu tempoh tertentu. Lumrahnya, ia boleh tersimpan dalam memori sepanjang hayat manusia.

Memori yang kuat melekat dan senang untuk di 're-call'' biasanya memori yang dilalui sendiri oleh kita. Sesetengah memori yang menyinggah adakalanya yang didengari dari pihak lain, yang ditonton dan sebainya.

Setiap dari kita mesti ada memori masing-masing. Bagi saya, memori yang saya ingat dan akan kekal sampai ke akhir hayat ialah pesan papa. Pesan seorang ayah sangat penting buat seorang anak yang masih mentah dalam arena kehidupan. 

Kenapa agaknya seorang ayah berpesan kepada anaknya?.Tujuannya hanyalah satu. Untuk memberi panduan kepada anak agar tidak tersalah, tersasar atau terpesong dalam melalui landasan kehidupan.

Papa juga kadang-kadang mengulangi pesanan yang sama kepada saya. Walaupun perasaan ego dalam diri yang dirasakan seperti seorang yang pelupa agaknya, tetap mendengar dengan hati terbuka. Pesan papa yang dari dulu sampai sekarang akan saya ingat :

Pertama : Jaga solat. Jangan sesekali lewatkan solat. dan bila dah solat, jangan sesekali buat dosa. Allah murka.
Kedua  : Jaga hubungan kekeluargaan dengan adik beradik. Sebagai anak sulung, jaga adik-adik macam papa dan mama jaga kamu semua. Masa senang mungkin ramai yang berdamping dengan kita. Tapi masa susah, semua menghilang. Siapa yang sanggup bersama kita masa susah?.Adik beradik. Sebab tu papa pesan, jaga adik-adik. Adik-adik juga kena jaga abang dan kakak.


Saya faham, pesan papa itu berasas. Selagi hayat papa masih ada, selagi itu saya masih inginkan nasihat dan kata-kata motivasi dari papa.

Kini, aku bergelar seorang ayah..

Buat papa, semoga Allah merahmati dan memberkati hidup papa dunia akhirat.

Papaku seorang pesara guru.

ps: kongsikan 2 pesanan ayah kalian yang diingat sampai sekarang.

5 comments:

  1. pasti kamu turunkan pesanan itu kepada anakmu pula kan...

    good advises and i feel sad...

    ReplyDelete
  2. nasihat yg bergune :)

    abah pesan blaja leklok.. nanti jadi nurse jgn garang2..ngeh3..

    ReplyDelete
  3. mamaNoriz:: insyaAllah..akan..
    Amirah Adnan :: alhamdulillah, nasihat utk saya n semua. -nanti jd nurse kna ramah2 ngan pesakit.:D

    ReplyDelete
  4. abah sy kalu bg pesanan agak tersirat sikit tp penuh makna.
    abah juge org pertama yg ucap 'tahniah!' bila sy berjaya dgn cemerlangnya,oh rindu saat tu.
    pesanan yg palinggg sy ingt 10 thn lalu,emak bg amaran jgn berani nak couple2 ble da besar. ohh!

    ReplyDelete